دورة الاعداد لوظيفة مسوق الكتروني معتمد

تخفيض على اسم النطاق من Godaddy اشترية عن طريق المدونة بـ 7.49$ بدل 13$ لمدة سنة

اهمية استخدام الـ AutoResponders في التسويق الالكترونى



هذا الدرس هام جدا .

لن تجد هذا الدرس في اى كتاب عربي كتب عن التجارة الالكترونية او التسويق الالكترونى ، لانة يعتبر سر من اسرارها ولا يتم تعليمة الا في الكورسات الغالية الثمن.
تعلمون ان المواقع الترفيهية هى التى تتصدر الصدارة في الحوذة باهتمام زوار المواقع. توجد عدد كبير جدا من المواقع و المدونات الجادة المتخصصة في امور محددة مثل المتخصصة في التدريب و التنمية البشرية ، تعليم اللغة الالنجليزية ، و غيرها منثل تعليم فن الكتابة او فن الرسم على الزجاج . . .


وسط هذا الكم الهائل من المواقع الترفيهية ، صعب ان تجد زائر جاد يهتم بمثل هذة المواضيع الجادة. و يكون من وسط مائة زائر حوالى ثلاثة او اربعة هم الجادين . مما يجعل الزيارات التى تحقق اهدافها على موقعك قليلة جدا.
و عندما يغادر هؤلاء الزوار الاربعة موقعك تتمنى ان يعودون مرة اخرى. كيف تجعلهم يعودون ؟
الاجابة هى الحصول على ايميلاتهم و ارسال لهم الجديد في الموقع مرة كل اسبوع.
هل يعتبر هذا spam ؟
لا
لماذا؟
الـ Spam هو انك ترسل ايميلات عشوائية عن اي منتج تريد بيعة لاشخاص جمعت ايميلاتهم بطريقة عشوائية و لا تعلم مسبقا اذا كان هؤلاء الاشخاص مهتمين اصلا بموضوع ايميلك ام لا.
لكن لما الشخص بكامل ارادتة بعطيك ايميلة عشان تبعتلة الجديد في موضوع موقعك ، هذا يعتبر تسويق بالايميل ناجح جدا و محترم جدا. عاوز تبوظ الدنيا ؟ ابعت لهذا الشخص اللى حصلت على ايميلة ايميلتت مالهاش علاقة بالموضوع اللى يحب يقرا فية . كدة انت لا تحترم رغبتة . كدة انت بتعمل سبام .
هل هذا الموضوع عن كيفية التسويق الالكترونى عبر الايميل؟ لا .
هذا الموضوع يعلمك كيف تحصل على زوار جادين لموضوعك المتخصص .
انا لن اذكر في هذا الدرس اي شئ عن كيفية كتابة رسالة لبيع منتج عن طريق البريد الالكتروني.

نخش في الموضوع
الهدف انك يكون عندك في موقعك المكان اللى بيتكتب في اسمك و عنوان بريدك الالكترونى و تدوس سابميت .
مثال الفورمة الموجودة في هذة المدونة في اعلى اليمين اللى مكتوب عليها للاشتراك في هذة المدونة ادخل اسمك و ايميلك .
ما الفائدة منها ؟ تكوين كونتاكت ليست او قائمة باتصالاتك اللى مسجل فيها اسماء و ايميلات الزوار اللمهتمين بموضوع مدونتك . الزوار اللى بحبوا يقروا المواضيع الجديدة في مدونتك اول باول و يحبوا يفضلوا على اتصال بمدونتك على طول.
كدة انت كل ماتحط موضوع جديد على المدونة بتحافظ على عدد من الزوار جيد بجانب الزائر الذى يصل اليك عن طريق محرك البحث . هذا الزائر عندما يسجل ايميلة كدة انت بتحافظ علية .
كييف يعمل الاوتو ريسبوندار ؟
في البداية كان استعمال برنامج اوتو ريسبوندار صعب لان بيحتاج تسطيب البرنامج على السيرفر التابع لة موقعك .
الان الامر في غاية السهولة . السبب انة توجد مواقع تقدم لك خدمة الاوتو ريسبوندار بالاعتماد على قاعدة البيانات المثبتة بالفعل في موقعهاهى . كل اللى عليك انك تشترك في الموقع . بالضبط اكنك بتعمل لنفسك ايميل جديد. هاتمكلا فورمة و تحصل في الاخر على يوزر نيم و باس وورد. و بعدين الموقع يعطيلك كود تنسخة و تلصقة على المكان اللى انى عاوز في موقعك و عايكون على الشكل اللى انت شايفة فوق اعلى يمين هذة المدونة.
لما حد بيسجل ايميلة ، بيتخزن في قاعدة البانات الخاصة بك في موقع الاوتو ريسبوندار و ليس في مدونتك لانك لا تملك قاعدة بيانات في مدونتك. عشان كدة انت بتستعمل موقع الاوتو ريسبوندار. 

و طبعا بامكانك حفظ لستة الايميلات هذة في ملف و تخزينة على الكمبيوتر الشخصى بتاعك . لكن الغرض من تخزين الايميلات في قاعدة بيانات الموقع هى انك ممكن تعمل الاتي : ( و هى دي الميزة)
انت بتدخل في موقع الاتوتو ريسبوندار باليوزر نيم و الباس وورد بتوعك و تفتح حسابك و تبدا في ادارتة . يعنى تقدر تشوف في كام مشترك سجل عندك و امتى .
طبعا كالعادة زي مابتشترك في المدونات ، و يتبعتلك ايميل عشان تعمل كليك على رابطة و تاكد تفعيل اشتراكك في المنتدى. نفس اللى هايحصل ، اللى هايسجل ايميلة هايوصلة رسالة تطلب منة الضغط على رابطة لتفعيل اشتراكة و الا لن يصلة اي ايميل منك ابدا.
بعد ما ياكد اشتراكة ، تقدر تظبط الموقع على انة يبعت لة اتوتماتك كل اسبوع حاجة انت تحددها.
يعنى مثلا لو موقعك بيقدم كورس انجليزي مجانى مكون من 30 درس مثلا . تقدر تعمل 30 ايميل كل ايميل منهم في رابطة بدرس واحد و تظبط مزاعيد محددة لارسال التلاتين درس واحد كل اسبوع مثلا .
او ممكن متاتبعتش حاجة غير لما انت تكون مجهزها . يعنى كل ما تحط حاجة جديدة على مدونتك تبعت ايميل بنفسك للستة الناس المشتركين في مدونتك و براحتك بقى عاوز تعمل الموضوع دة كل اسبوع او كل اسبوعين .
كل كتب التجارة الالكترونية و التسويق الالكتروني بتقولك انك عشان تشجع الزائر انة يسجل عندك في مدونتك اعلن عن شئ قيم و اعية لة مجانا


لما يشترك بايميلة .

زي ما ذكرت في المثال السابق، كورس انجليزي مجاني ، كتاب مجانى . مجانى معناها حقوق نشرة مجانية ـ يعنى كاتب الكتاب يسمح لك بنشر الكتاب باذن منة شخصيا ولا من حقة يقاضيك . و طبعا ممكن انت تعمل مجموعة الدروس الخاصة بك و بتقى انت مالك حوق النشر .
يعنى عشان تشجع الزائر انة يسجل بئميلة على موقعك اعرض علية شئ مجانى بشرط انة يكون قيم جدا و هو مجتاجو فعلا. ممكن مثلا شرح مفصل لبرنامج معين بالصور من صنعك انت . و هكذا .
اشهر المواقع المجانية التى توفر خدمة الاتوريسبوندر هى
http://freeautobot.com


لو صادفك اي حاجة محتاج تعرفها و انت ماشي في الموضوع دة في الموقع دة ممكن تراسلنى على
muhammadhelmy@yahoo.com










2 التعليقات:

وظائف خالية | وظائف خاليه | وظائف | وظايف | وظايف خالية | الوظائف الخالية يقول...

جميل جدااااااااا ولو في شرح لإستخدام الموقع تكون مشكورر

Unknown يقول...

اذا كنت من اصحاب الشركات و رجال الاعمال و تريد تسويق الخدمات عبر موقعك الالكترونى فلابد الاستعانة بشركة تكون متخصصة فى التسويق الالكتروني
تقدم لك افضل الخدمات فى تسويق موقعك الالكترونى و جعله من اهم المواقع التى تتصدر الصفحة الاولى لجوجل و نحن شركة ميكسيوجى افضل شركة متخصصة فى التسويق الالكترونى لدينا افضل فريق عمل خبرة يقوم بتسويق موقعك بطرق مختلفه مما يمكنك من ان تحقق اعلى درجات النجاح
http://mixseogy.com/seo-emarketing

اتصل بنا على :002/01010116604 - 535296718

إرسال تعليق

منفضلك اكتب عنوان بريدك الالكترونى في تعليقك